Visie Engels

Onze basisschool ‘De rivier’ kiest ervoor om vroeg Engels te geven. Vroeg Engels wil zeggen dat er bij kleuters al Engels gegeven wordt. Uit psycho-neurologisch onderzoek blijkt dat de hersenen van kinderen een grote plasticiteit vertonen, die naarmate het kind ouder wordt verminderd. Deze plasticiteit is het grootste vanaf de geboorte tot 7 jaar. Hierdoor is het kind ontvankelijk voor taal en verwerft het onbewust een nieuwe taal op dezelfde wijze als de moedertaal.

Bij vroeg Engels wordt deze periode gebruikt om de kinderen een nieuwe taal aan te leren. Het leren van de nieuwe taal gebeurt gelijk met de moedertaal. Dit betekent dat de kinderen de taal onbewust leren, zonder aandacht te besteden aan taalregels en taalsystemen. Door het op jonge leeftijd aan te leren, leren ze de taal niet als ‘regels’, maar eigenlijk als een tweede taal. Dit maakt dat ze gemakkelijker de taal kunnen en willen gebruiken.

We weten dat het ene kind er ontvankelijker voor is dan het andere kind, maar doordat het speels gebracht wordt sluit het aan bij ieder kind. Doordat de kinderen op deze leeftijd de taal leren, gaat dit spelenderwijs en onbewust. Dit maakt dat ze het beter kunnen onthouden en ook kunnen gebruiken. Ook de uitspraak zal beter zijn doordat kinderen in die leeftijd juist goed klanken kunnen nabootsen en ze kunnen het (later) beter gebruiken.

Het verwerven van de taal loopt gelijk op aan het leren van de moedertaal, waardoor het verwerven op een natuurlijke manier plaatsvindt en de flexibiliteit van de hersenen zorgt ervoor dat het kind zich meer ik kan leven in de taal en het gemakkelijker kan opslaan. Ook bevordert het kunnen reflecteren en kunnen denken over de taal.

Ook voor allochtone kinderen heeft het haar voordeel. Het is bewezen dat wanneer deze kinderen een derde taal leren, zij hierdoor meer zelfvertrouwen gaan ontwikkelen. Dit komt met name door het feit dat de ontwikkeling van deze taal zowel bij een allochtoon kind als bij andere kinderen op hetzelfde niveau werkt. Wij zijn hierbij wel voorzichtig, want belangrijk in deze is en blijft dat de moedertaal wel voldoende ontwikkeld is.

In de fase van het kleuteronderwijs is het belangrijk dat wij het spelenderwijs oppakken met veel input. Belangrijk is dat onze groepsleerkrachten op een duidelijke manier de woorden/zinnen uitspreken. Hiervoor zijn cursussen die zij 4 keer per jaar volgen.