Visie Rekenen

Binnen onze school werken we met de methode ‘Wereld in getal’. Wel bieden we op drie niveaus het rekenonderwijs aan. Ieder kind heeft immers recht om te werken op zijn of haar eigen niveau.

We zorgen voor: effectieve instructie, differentiatie binnen de lesstof, een evaluatie en tot slot een succeservaring. Juist door het feit dat we werken met niveaugroepen, zorgt dit ervoor voor een optimaal rendement in deze 4 onderdelen. 

Concreet betekent dit, dat een kind die moeite heeft met rekenen er extra ruimte is voor instructie, eventueel aandacht is bij de instructietafel. Tevens kunnen we bij de projecttaken een samenwerking aan laten gaan met niveauverschillen door elkaar: leren van elkaar.

Er is binnen de methode, maar ook zeker eromheen veel aandacht voor realistisch rekenen. Kunnen rekenen is een voorwaarde om goed te kunnen functioneren in onze maatschappij. Kinderen worden er ook al dagelijks mee geconfronteerd. Maak hier gebruik van: zorg voor een betekenisvolle context, motiverend en rekenen koppelen aan de realiteit. Hierdoor sluit je aan bij de alledaagse/fantasiewerkelijkheid van het kind. Ze ervaren en beleven het zelf.

Zoals al eerder aangegeven maken we ook gebruik van elkaar: de leerlingen delen hun strategie met elkaar en worden zo gestimuleerd om op verschillende wijzen de oplossingen te zoeken. Op deze manier werken we coöperatief. Op deze manier ontwikkelen de kinderen denkschema’s. Buiten het feit dat dit stimuleert, zorgt dit ook voor een niveauverhoging in het denken van alle betrokkenen.

De zelfstandigheid moet gestimuleerd worden op basis van inzicht en begrip. Dit is een basis voor het didactische handelen van de leerkracht. Tevens is dit de basis om samen te kunnen werken. Tot slot worden de kinderen ook zelf verantwoordelijk gemaakt, zodat ze hun eigen leerproces (leren) te beheren. 

Tot slot is het de taak van de groepsleerkrachten om veel verschillende werkvormen aan te bieden, en de kinderen een actieve rol te geven in hun eigen leerproces. Ze blijven hierdoor gemotiveerd en ervaren plezier in het rekenen, ondanks dat het soms om lastige getallen gaat! Motivatie, succeservaring, plezier…kenmerken voor goed rekenonderwijs!

Maak jouw eigen website met JouwWeb